dinsdag 19 april 2016

Tip van de week Munt

Helpt tegen misselijkheid!

Over dit kruid heb ik vorig jaar een artikel geschreven (onder de rubriek kruiden). Ik vind dat Munt zeker niet mag ontbreken in de tuin, vandaar dat ik het in deze rubriek nogmaals ter sprake breng. Zet Munt op een lichte vochtige plek. 

Vroeger was Munt al een gewild kruid vanwege de vele positieve eigenschappen. De geur geeft de maag rust. Als iemand in ons gezin misselijk is of last heeft van zijn spijsvertering geef ik wat blaadjes Munt om op te kauwen en maak ik een kop verse Muntthee. Dit kruid is namelijk verwarmend en werkt daardoor versterkend op maag en zenuwen. Het is ook goed om te gebruiken bij wagenziekte of overgeven tijdens zwangerschap. 

Munt helpt tegen hoofdpijn. Als ik hier last van heb, smeer ik wat Muntolie op mijn slapen. Dit heerlijke kruid is ook desinfecterend, het ontsmet wonden en stilt de pijn, hiervoor kun je wat gekneusd blad gebruiken en op de wond doen. Verder is Munt onder andere te gebruiken bij griep, koorts en werkt het kalmerend, ontkrampend en jeukverminderend. Genoeg redenen lijkt mij om dit kruid in de tuin te zetten. 

Dan heb ik het nog niet eens gehad over het gebruik van Munt in de keuken. Muntthee kennen we allemaal, heerlijk verfrissend op warme dagen en verwarmend op koude dagen. Het blad is heerlijk in salades, bij vis, bij kaas, bij of in chocola, in sauzen, in vruchtensappen en smoothies. 


Munt is fijn voor groot en klein!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten