dinsdag 7 juni 2016

Tip van de week Duizendblad

Eten én drinken uit de natuur...


Dit jaargetijde is prachtig, maar als je last van hooikoorts hebt is het niet altijd even leuk. Mijn man loopt momenteel rond met rode jeukende ogen en een prikkelende neus. Dus....ga ik met Duizendblad proberen zijn klachten te verminderen. 

Voor Erwin maak ik verse thee van de bloemen en het blad (je kunt ook kiezen voor gedroogde thee). Ik zal jullie op de hoogte houden of het hem geholpen heeft. Verder zal ik de komende dagen Duizendblad in de keuken gebruiken, in de sla of groente. Je kunt het ook door de soep doen of in een omelet.

Dit kruid heeft nog veel meer geweldige eigenschappen, ik zal hier daarom later een uitgebreider artikel over schrijven. Het werkt bijvoorbeeld heel goed op bloedende wonden en werkt bevorderend op de spijsvertering. 
   
Let op: Duizendblad bevat blauwzuur, dit kan schadelijk zijn voor de lever. Je mag dit kruid daarom niet te lang achter elkaar gebruiken. Gebruik de thee niet langer dan 3 weken, dan 1 week stoppen en dan eventueel weer 3 weken. Gebruik niet te veel blaadjes in de salade. Bij koken en bakken gaat het blauwzuur eruit en kan het wel langer gebruikt worden.

Je kunt dit kruid onder andere vinden langs wegen, paden en dijken.


De kracht van Duizendblad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten