dinsdag 23 augustus 2016

Tip van de week Mierikswortel.

Geweldige hulp bij holteontsteking!


In de Middeleeuwen werd Mierikswortel gebruikt in plaats van mosterd. Dit is niet zo vreemd, want de smaak is behoorlijk sterk en scherp. De wortel van deze plant wordt het meest gebruikt. Je kunt een stukje van de wortel afsnijden en de wortel daarna weer in de grond steken.

Mierikswortel is goed tegen astma, het maakt het slijm los. Daarnaast werkt het onder andere desinfecterend en stimulerend voor de spijsvertering en de nieren. Maar wat ik echt geweldig vind is dat het heel goed helpt bij een holteontsteking. 

Als ik verkouden ben, moet ik altijd oppassen voor een bijholteontsteking. In het verleden heb ik hier al een aantal keer antibiotica voor gekregen. Je begrijpt dat ik hier niet op zit te wachten. 
Smeer je huid in met toortsolie (ik had dit niet in huis en heb kokosolie gebruikt). Neem een schone zakdoek of gaasje en doe hier wat geraspte Mierikswortel in. Maak er een klein buideltje van, door dit vast te maken met een elastiekje. Daarna wrijf je voorzichtig in kleine cirkeltjes de Mierikswortel over je huid. Als je de holtes onder je ogen behandeld kun je het beste je ogen dicht doen, want het is behoorlijk scherp. Als je huid rood wordt of het voelt niet lekker stop dan. Het helpt bij mij ontzettend goed. 

In het eten wordt Mierikswortel meestal in kleine hoeveelheden geraspt gebruikt. Het is verstandig om het met mate te gebruiken.


Een wortel met geneeskracht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten