dinsdag 20 september 2016

Tip van de week Ui

Veelzijdige geneeskrachtige werking...


Het snipperen van uien zorgt meestal voor tranen bij mij. Als ik begin te snipperen denk ik dat het wel mee valt, maar daarna moet ik er toch aan geloven. Door het snijden van de ui komen er stoffen vrij die worden omgezet in gas. Dit gas irriteert dus je ogen. In een kookwinkel in Engeland zag ik speciale brillen voor het uien snijden. Het was een soort duikbril, die ik niet heb gekocht.

Een gesnipperd rauw ui is goed tegen een opkomende verkoudheid. Als ik verkouden ben, leg ik 's nachts een doorgesneden ui naast mijn bed, dit is een super oud effectief huismiddeltje, wat ervoor zorgt dat Ik door mijn neus kan ademen. Ui is desinfecterend, reinigend voor keel en luchtwegen en reinigend voor de ingewanden. Uien kunnen wel zwaar verteerbaar zijn, maar als je ze regelmatig eet en een gezonde maag hebt, past je maag zich vanzelf aan. Het eten van uien draagt bij aan een goede darmflora door de stoffen die erin zitten. Daarnaast is de ui onder andere eetlust bevorderend en werkt het anti-astmatisch. Als je ui op een pijnlijke plek legt, schijnt ui net als savooiekool de ontsteking eruit te trekken. Je kunt ook tinctuur van ui maken, dit stimuleert onder meer de blaas en de nieren en helpt bij voorhoofdsholte ontsteking. Dit ga ik zeker eens proberen.    

Tijdens het bakken verliest ui zijn scherpte. Je kunt uien op heel veel manieren gebruiken in de keuken. 

Nieuw bij Natural Nature dit seizoen is uienchutney met honing en vanaf nu te koop. 

Klik hier voor een lekker broodje met onder andere ui.


Scherp, maar super gezond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten