dinsdag 22 november 2016

Back to my roots: Curaçao deel 2

Mi t 'aki ku fakansi! 


Je kunt heerlijk zwemmen op Curaçao, helder blauw water en altijd een lekkere temperatuur. Ik lag regelmatig op mijn rug te mediteren in de zee. Daarna is het tijd om te relaxen op je strandstoel en wachten tot je de zon in de zee ziet zakken :-)

Paradijselijk 

We gingen elke middag naar een andere beach om lekker te zwemmen en te relaxen. Voor gemiddeld NAF 6,-- per persoon heb je toegang tot de mooiere stranden, als je een strandstoel wilt kost het je nog wat Antiliaanse guldens extra. Op sommige stranden wordt het innen van 'strandtol' en 'stoelentax' door verschillende mensen gedaan. Houdt hier rekening mee!

De leukste stranden vinden wij:
  • Blue Bay
  • Casa Abou
  • Grote Knip
  • Kokomo
  • Mambo Beach
  • Pirate's Bay
  • Playa Grandi, hier kun je schildpadden zien tijdens het zwemmen  
  • Port Marie
Kokomo beach

Blue Bay

Zonsondergang op Kokomo beach
Lekker swingen
Dansen vinden wij ook leuk. Op Curaçao zijn er genoeg plekken waar je dit kunt doen. Bij de salsa avonden gingen onze voetjes flink van de vloer. Muziek vindt je over het hele eiland maar de volgende gelegenheden hebben een warm plekje in ons hart gevonden:
  • Woensdag - Cabana, live muziek afgewisseld door een DJ in de mooiste openlucht club op het eiland.
  • Donderdag - Blues bij het Avilla beach hotel. Dit is een prachtige omgeving met het hotel aan het strand.
  • Vrijdag - Salsa bij Renaissance. Op het plein speelt een band en is het heel gezellig.
  • Zaterdag - Terras met live muziek op de handelskade. Hier heb je prachtig zicht op de verlichte Pontjesbrug, als je geluk hebt zie je nog een cruiseschip dat uitvaart.
  • Zondag - Salsa bij Hemingway. Heel gezellig, er komen veel locals en mensen van dansscholen waar je nog iets van kan leren. Hier heerst een leuke tropische sfeer

Zondag dansen bij Hemingway

Cultureel en natuur
Dit jaar zijn wij voor het eerst naar het Kura Hulanda museum geweest. Ik was vooral geïnteresseerd in het stuk over de slavernij en vondt dit zowel ontroerend als fascinerend. Het museum is gevestigd in een prachtig gerestaureerd pand in hartje Otrabanda.

Museum Kura Hulanda

Stof tot nadenken...

Wij hebben ook een bezoek gebracht aan Serena's Art Factory. Hier worden bolle beeldjes van vrouwenfiguren gemaakt en je kunt er leuke workshops volgen. Alleen de tuin is al een bezoek waard. Het mooie van Serena's Art Factory is dat het vrouwen in staat stelt om met deze vorm van kunst wat bij te verdienen en zo hun gezinnen te onderhouden.

De ingang van Serena

The Chichi's

Het atelier

Meer info vind je hier http://www.chichi-curacao.com/

Natuur en kruiden
Wij hebben ook de Aloe Vera plantage bezocht, een geweldig ecologisch project. Hier vind je een hoop informatie over de geschiedenis en kun je lezen wat voor positieve werking Aloe Vera op je lichaam heeft. Ik ga hier dus zeker een artikel aan wijden ;-). In de shop vind je allerlei producten gemaakt van de planten en je kunt er iets drinken. Als je geluk hebt kun je er vers gebakken banenencake bij nemen. Hmmm....

Het bord bij de ingang van de plantage

De plantage met op de achtergrond de Aloe Vera planten

De planten

Eén van de weinige plekken op het eiland waar je dit ziet

De botanische tuin van Dinah Veeris bezoeken is voor mij een must als ik op het eiland ben. Dinah is een zeer gerespecteerde kruidenvrouw en niet alleen op Curaçao! Dit jaar wilde mijn man niet mee, dus ging ik samen met mijn oom die net als ik geïnteresseerd is in kruiden. In deze prachtige tuin, door Dinah zelf aangelegd vind je kruiden die mijn voorouders gebruikten met een stukje geschiedenis. Je vindt er ook kruiden die nu nog steeds worden gebruikt en waarvan producten worden gemaakt die in de bijbehorende winkel verkocht worden. Deze tuin is zeker een bezoek waard.

Het bord bij de ingang

Als een plant ziek was of zwak maakten ze een wiegje

Een stukje geschiedenis verteld door mijn oom 

De schaduwkant
Curaçao is niet alleen maar paradijselijk, het verschil tussen arm en rijk is best groot. Wat ik echt jammer vind is het feit dat een groot deel van de bevolking niet met respect omgaat met hun leefomgeving. Deze groep eilandbewoners vindt het heel normaal om afval te dumpen op straat en in de natuur. Gelukkig zijn er regelmatig schoonmaakacties waar veel mensen aan mee doen, maar hooguit een paar weken later ligt het er weer...

De 'wildernis'

Een wasmachine

Save Nature
Hiermee sluit ik dit artikel af. Hopelijk gaat het hier ooit lukken om de natuur te redden!

Ayo me dushi Korsou!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten